Thursday, August 8, 2013

1 Syawal..

Assalamualaikum wbt..

Coretan 1 Syawal :

1. Alhamdulillah. Tahun ini tidak berapa sunyi raya saya. Abang saya masih ada pada hari raya pertama walaupun sepatutnya giliran dia di rumah mertua. Entah kenapa mereka menukar plan. Boleh merasa raya dengan si debab lagi. =)
2. Tahun pertama beraya sebagai seorang yang bekerjaya. Harus lah kena bagi duit raya. Alhamdulillah. Gaji pertama sudah masuk. Masih ada rezeki mereka. Masih berpeluang menyediakan serba sedikit persiapan raya. Istimewa sedikit pada kali ini, dapat bawa balik kek lapis Sarawak untuk family sendiri. Duit raya apatah lagi. Semoga dapat menggembirakan mereka. =) Ada juga yang sudi memberi duit raya namun saya menolaknya. Seganlah. Hehe. Boleh pula terlupa beri duit raya untuk tok. Bila dah masuk kereta baru teringat. Esok-esok sahaja lah nampaknya. 
3. Bila berkunjung ke rumah jiran dan saudara mara, melangkah sahaja masuk ke rumah mereka, mesti akan ada suara yang mengatakan, "Eh, orang jauh datang." Hehe. Maklumlah, kerja di seberang laut. 
4. Pagi hari raya baru baju raya siap di alter. Terasa ingin menangis kalau tidak dapat pakai baju warna itu sebab sudah merancang terlalu lama untuk memakai warna itu pada 1 Syawal. Nasib baik hasrat tercapai. Namun, saya kelihatan pucat seperti orang sakit memakai warna itu. Huhu. Dalam hati berkata : "Pucat itu lah lebih baik daripada berwarna-warni sekali paras rupa". Saya masih anti dengan make up. Harap suami saya nanti tidak suka isterinya menconteng muka. Hehe. Saya lebih selesa dengan selapis bedak sahaja. Itu pun disebabkan ingin kelihatan tidak terlalu pucat. Kadang-kadang saya keluar selamba sahaja tanpa sebarang touch up di muka. ^^
5. Hari ini hujan pada sebelah petang. Sempat beraya pada waktu pagi sahaja. Lepas mengemas dapur dan solat zohor, saya tidur dengan lenanya hingga ke petang. Letihnya beraya. Hehe. Sambung beraya pada malamnya di rumah abang. Tahun pertama beraya di rumah baru mereka. 
6. Menu seperti biasa, nasi minyak, ketupat, sate dan rendang. Sudah lama tak buat nasi dagang. Saya pun masih liat untuk belajar buat nasi dagang. Masih teringat azam saya akan belajar bila saya betul-betul sudah decide nak kahwin. Takut juga family mertua request nasi dagang. Janganlah. Huhu.

Sekian. 

* Selamat Hari Raya untuk semua. Maaf Zahir dan Batin. *




No comments:

Post a Comment