Wednesday, August 22, 2012

Hikmah Kembara Syawal

Assalamualaikum w.b.t

Alhamdulillah, kembara Syawal hari ini begitu meriah sekali. Penat masih terasa. Namun, kegembiraan mengatasi segalanya. Lapan buah rumah telah berjaya ku jejaki. Satu rekod yang amat baik sekali. Tahun-tahun lepas, mood raya tidak sehebat tahun ini. Tahniah buat diri saya..=)

Dari satu rumah ke satu rumah, ada pelbagai cerita disebaliknya. Saya belajar banyak perkara. Belajar daripada "orang kaya". Kenapa "orang kaya"? Sebab rumah yang saya kunjungi, hampir semuanya "bernilai emas". Wah! Saya pun berangan nak memiliki rumah sebegitu. Muflislah suami saya nanti. Hehe. Terima kasih buat kakak ipar saya yang sudi berkongsi raya dengan saya. Kembara akan bersambung esok..;)

Berbalik kepada hikmah kembara saya hari ini, pertamanya, saya belajar menjadi pemurah. Mereka sungguh pemurah dengan tetamu mereka. Aduhai..saya yang dah tua ini pun masih diberi duit raya. Malu sungguh saya. Tapi alhamdulillah sebab itu rezeki saya. Mereka tidak lokek untuk memberi duit raya yang berbagai warna. Saya sangat segan bila isinya berwarna merah. Huhu..

Kedua, ketika saya mengunjungi salah sebuah rumah ini, saya terpikat dengan kelembutan isteri kepada tuan rumah. Aduhai..peribadinya memikat hati saya. Cara dia berkomunikasi dengan orang lain membuatkan saya terasa ingin menuntut ilmu dengannya. Maklumlah, saya ini terlebih garang. InsyaAllah anak saya akan disantuni sebegitu. (Berangan lagi)

Ketiga, ketika sedang duduk-duduk sambil melihat reaksi orang ramai menikmati makanan, saya terlihat rakan lama saya. Sempat juga saya menegurnya, tapi memandangkan dia baru hendak menikmati makanan, saya hadkan perbualan kami. Sesampai sahaja dirumah, kebetulan saya online melalui handset saya, saya terbaca status fb nya. Dia sungguh teruja bertemu dengan saya. Terima kasih buat Aisyah! Semoga tahun depan kita bertemu di rumah yang sama..=)

Keempat, Syawal kali ini, menemukan ramai dengan saudara mara saya yang belum saya kenal. Ramai wajah-wajah baru yang belum pernah saya lihat. Alhamdulillah, ketemu juga kami. Nanti senang untuk jemput datang kenduri saya..(berangan juga..haha)

Hikmah Kembara Syawal ini akan bersambung lagi..

1) Saya penat "perut" dan "kaki".
2) Bila saya nak mengembara ke negeri itu!
3) Saya baru perasan saya banyak berangan dalam entri kali ini..Hehehe..

No comments:

Post a Comment