Wednesday, September 5, 2012

Khat & Jawi Di Hati

Assalamualaikum w.b.t

Khat di hati? Macam pelik sahaja bunyinya..Hehe..Aduhai, saya memang suka yang pelik-pelik ini. Bahasa kalau tak indah, memang bukan saya lah. Berbalik kepada tajuk entri ini, saya maksudkan ialah Seni Khat. Oh, saya memamg teruja kalau dengan tulisan khat ini. Cuma saya tidak pandai untuk menulis tulisan khat secantik orang-orang yang profesional menulisnya. Saya hanya tahu tulis jawi. Haha.

Sewaktu sekolah rendah hingga sekarang, saya bersyukur kerana Allah telah kurniakan satu anugerah buat saya iaitu "saya pandai meniru tulisan tangan orang, dengan syarat, saya tahu cara orang tersebut memegang pensel @ pen.". InsyaAllah, saya dapat meniru tulisannya. Saya masih ingat lagi saya selalu bertukar-tukar buku latihan dengan rakan baik saya dahulu. Saya akan membuat kerja sekolahnya, dan dia akan membuat kerja sekolah saya. Padahal kerja sekolah kami sama sahaja. Nama pun satu kelas. Hehe. Tapi, ketika sekolah rendah,  saya tidak mengenali tulisan khat dan saya tidak pernah menghiraukan tulisan jawi saya sama ada cantik atau tidak. 

Bila sudah sekolah menengah, memandangkan saya bersekolah di sekolah agama, tulisan jawi memang selalu digunakan. Maklumlah, saya mengambil subjek Pendidikan Islam, Syariah Islamiah, Al-Quran & Sunnah, dan Bahasa Arab. Semua notanya dalam tulisan jawi. Saya amat mementingkan kecantikan huruf-huruf jawi yang ditulis. Perangai buruk saya adalah mengoyakkan kembali nota yang dibuat jika ada tulisan yang tidak cantik. Aduhai, teruknya saya pada waktu itu. Haha. Waktu saya berada dalam menengah rendah, saya  tekun membuat nota Pendidikan Islam dengan begitu cantik, kemas, dan padat disebabkan apa yang di sebut oleh ustazah saya itulah yang akan keluar dalam soalan peperiksaan. Hati saya tidak tenang bila nota Pendidikan Islam tidak dapat disiapkan. Huhu. Memandangkan perangai saya semacam ini, rakan-rakan sering meminjam buku nota saya. Alhamdulillah, saya selalu mendapat markah yang cemerlang dalam subjek Pendidikan Islam. Saya teringat pada satu ketika, ustazah memarahi semua budak kelas saya kerana tidak mendapat markah yang cemerlang. Kebetulan, saya mendapat markah tertinggi dan ustazah menyuruh saya berdiri. Beliau menanyakan kepada saya tips mendapat markah sebegitu. Saya berasa sangat malu kerana saya tidak lah sepandai yang lain, tapi memandangkan saya suka dengan subjek itu dan bersemangat membaca nota saya yang telah dihias indah (saya sangat perasan..>_< ), saya menjadi teruja untuk terus menghafalnya setiap nota tersebut. Saya pun hanya menjawab "sebab saya selalu catat dan baca apa yang ustazah cakap". Tutuplah cerita ini. 

Tapi bila berada di peringkat menengah atas, saya selalu malas untuk menulis jawi memandangkan saya rasa tulisan saya tidak cantik. Tetapi, untuk meningkatkan kerajinan saya, saya sering melihat dan meminjam buku teman sekelas saya memandangkan tulisannya sangat cantik. Najwa, terima kasih kerana menjadi pendorong! Satu lagi yang saya cemburukan, tulisan jawi abang saya sangat cantik. Tetapi, dia selalu menafikannya. Sampai sekarang, beberapa orang sahaja yang tahu bahawa abang saya mempunyai tulisan jawi yang cantik, dan pandai melukis. Dengan isterinya pun dia menafikan. Aduhai. Sadis. Bilanya saya hendak ceritakan pasal khat pula? Aduhai. Panjang sungguh perjalanan pasal tulisan jawi. Begini ceritanya, dahulu, kami mempunyai abang senior tingkatan 6 yang pandai menulis tulisan khat. Kebetulan, saya mempunyai kakak angkat juga sekelas dengan dia. Ketika hendak berpisah kerana mereka sudah tamat sekolah, kakak angkat saya menghadiahkan satu kad yang terlakar pesanan dalam tulisan khat yang ditulis oleh abang tersebut. Sejak itulah saya teringin menulis tulisan khat. Hehe.

Bila memasuki alam perguruan, saya dah jauh meninggalkan tulisan jawi dan khat. Kebetulan sewaktu saya memasuki persatuan di maktab saya, kami membuat lawatan ke Yayasan Restu, inilah permulaan saya menyambung kembali kecintaan saya kepada tulisan khat. Saya pun teruja ketika pihak mereka membuat satu kursus belajar tulisan khat. Susah tapi menarik. Mulai hari itu, saya memasang angan-angan untuk menyambung pelajaran di Yayasan Restu satu hari nanti dalam bidang penulisan khat. Harap-harap saya dapat posting di sekitar Selangor. Kalau tidak dapat meneruskan hasrat tersebut pun, saya berharap saya dapat belajar secara sambilan pun jadi lah. Harap semua dapat doakan saya..=) Saya pun selalu mengenakan rakan serumah untuk menghadiahkan saya pen khat di hari jadi saya. Itu sudah memadai. Hihi. Tapi sampai sekarang tiada. Terpaksalah belinya dengan duit sendiri satu hari nanti. ^^

Satu perkara yang mengejutkan, baru saya tahu teman sekolah saya dahulu pernah bekerja di Yayasan Restu. Aduh, patutlah ketika melihat template berkaitan tawaran belajar di situ, saya terasa seperti pernah melihatnya. Tapi malangnya saya tidak nampak pun kelibat dia ketika lawatan ke sana. Melepas saya untuk mendapat satu kad special darinya. Hehe. Sampai sekarang saya selalu membuka facebooknya untuk melihat hasil-hasil tulisannya. Aduh. Cemburu saya. 

Teringat pula bila saya rasa rindu menulis jawi, saya selalu menconteng kertas dan menulis pada buku-buku saya apa-apa sahaja dalam tulisan jawi. Huhu. Saya harap suatu hari nanti saya dapat menyuburkan kembali kecintaan saya kepada jawi dan khat ini. Harap-harap suami saya nanti berkongsi minat dengan saya dan merestui minat saya. Amin.

Seni khat dan jawi memang di hati saya..

1)Saya menunggu hadiah berupa "pen khat" daripada sesiapa sahaja. Tolonglah hadiahkan pada saya. Haha.
2)Saya terasa hati bila dia berkata yang dia tidak faham apa yang dituliskan oleh saya pada buku tersebut. Terus menganggap yang diri saya tersalah eja dan tulisan saya tidak cantik. Aduhai, jauh hati saya sejauh sejengkal. Haha.
3)Saya menulis entri ini pada waktu yang sama saya membuka microsoft word untuk membuat assigment. Mana yang lebih penting? Haha.


1 comment:

  1. Anda ingin menulis dalam tulisan arab di Microsoft Word tetapi tidak tahu dari mana hendak mula?.Anda menyokong penggunaan tulisan jawi namun sukar mendapat ilmu tentang cara penulisannya di Microsoft Word ?

    “Kini Tidak Lagi, Anda Mampu Menulis Dalam Tulisan Arab Dan Jawi Di Microsoft Word. Insyallah Saya Akan Tunjukkannya Langkah Demi Langkah. Bermula Dari Pemasangan Tulisan Di Windows Hinggalah Anda Dapat Menulis Dengan Huruf Arab Dan Jawi Berkhat”

    www.tulisjawi.blogspot.com

    ReplyDelete