Wednesday, September 26, 2012

Muhasabah

Assalamualaikum w.b.t

Alhamdulillah, malam ini saya mempunyai ruang untuk menulis. Menulis untuk berkongsi rasa hati. Malam ini banyak yang berlegar-legar difikiran saya. Alhamdulillah, saya bersyukur kerana Allah masih sayangkan saya kerana mendetikkan hati saya untuk sentiasa muhasabah diri.

Banyak perkara yang perlu saya titik berat kan. Saya perlu berdisiplin. Saya sudah dewasa. Saya muslimah. Saya serikandi Islam. Satu hari nanti saya bakal menjadi seorang isteri dan ibu kepada bakal-bakal pejuang Islam. Saya perlu mempunyai kualiti diri.

Saya harus berdisiplin dalam perkara ini:

-Menjaga solat.
-Khatam Al-Quran sekurang-kurang 2 bulan sekali.
-Al-Mathurat pagi dan petang.
-Banyakkan amalan sunat.
-Banyakkan bahan bacaan keagamaan.
-Dengar ceramah-ceramah agama.
-1 minggu 1 tokoh Islam ( tak kenal maka tak cinta)
-Kurangkan perkara yang melalaikan.
-Berbaik sangka walaupun pahit
-Jaga akhlak.
-Jaga aurat. (rindukan pakaian itu..)

Banyak lagi yang bermain di minda saya. Itu sahaja mampu dicoretkan. Saya harap kita mempunyai misi yang sama. Kita perlu berubah. Jangan sia-siakan teguran daripada Allah. Mungkin selama ini kita sudah melakukan semua perkara di atas, namun, manusia mudah leka dan terlupa. Ayuh, kita sama-sama tingkatkan ibadah kita pada Allah. 

Iman kita sering diduga. Jangan rasakan amalan kita sudah banyak dan terbaik daripada yang lain. Kualiti lebih penting daripada kuantiti. Orang yang amalannya sedikit tetapi ikhlas dan diterima Allah lebih baik daripada orang yang sentiasa beribadah kepada Allah namun sekadar ingin menunjuk-nunjuk. Muhasabah lah diri anda. Jangan riak dengan amalan yang banyak. 

Ramai yang merasakan dirinya sudah cukup hebat apabila sentiasa menghadiri ilmu agama, sentiasa berkunjung ke masjid, dan sebagainya. Ingatlah, hanya Allah yang mampu menilai. Manusia mampu melabelkan apa sahaja. Namun, Allah ada kayu ukur-NYA yang tersendiri.

Ingat! Jangan riak. Jaga niat.

No comments:

Post a Comment